7 yleisintä syytä repsahdukseen – miksi muutos epäonnistuu

 

 

 

7 syytä repsahdukseen

Oletko kuullut siitä tyypistä, joka onnistuu kerrasta ja lopullisesti joka kerta kun haluaa muuttaa jotain elämässään? Tuosta noin vaan.

En minäkään.

Tähän on monta syytä:

  1. Repsahdus tapahtuu, koska uusi tapa ei ole vielä riittävän vahva. Kun olet tottunut toimimaan tietyllä tavalla, se on aivojesi oletustila. Osaisit tehdä päivän toimet vaikka unissasi, joten ei ihme, että vanhat tavat voittavat uudet.
  2. Muutokseen liittyy tunteita, joita et ole käsitellyt. Vaikeiden tunteiden käsittely on tärkeä osa prosessia. Niitä ei voi työntää syrjään.
  3. Mielihalut ovat niin voimakkaita, että niitä on mahdoton vastustaa.
  4. Olet tuudittautunut vääränlaisen turvallisuuden tuntemukseen ja haasteet yllättävät sinut.
  5. Olet arvioinut voimavarasi väärin muutokseen ryhtyessäsi.
  6. Et saa riittävästi tukea. Yritämme usein selvitä yksin.
  7. Mindsettisi on kalibroitu pieleen. Saatat olla aluksi innostunut ja motivoitunut, mutta matkan varrella mopo hyytyy ja mielesi alkaa tekemään temppuja sinulle.

Kaikki tämä on luonnollista. Kaikki tämä selittyy sillä miten aivomme toimivat. Tavat tarvitsevat paljon toistoa, tunteet käsittelyä ja monen monta muuta vastustusta on voitettava. Muutos on kuitenkin mahdollista. Askel kerrallaan. Jokaisesta yrityksestä ja erehdyksestä opimme ja joitakin uusia parempia tapoja tarttuu matkaan pikkuhiljaa.

Lähde nyt tekemään muutosta sillä viisaalla tavalla ja jätä sähköpostiosoitteesi >>KLIKKAAMALLA tästä<<, niin saat ILMAISIA työkaluja muutokseen. Saat HETI ensimmäisen VOIMAVAROJA kartoittavan ja lisäävän harjoituksesi. Pääset siis selättämään heti yhden artikkelissa kerrotuista haasteista.

ILMAINEN HARJOITUS, OLE HYVÄ!

Lempein muutosterveisin,

Jaana

JM Logo

Käyvätkö aivosi säästöliekillä?

Blogi coverit (5).png

Usein puhutaan kehon säästöliekistä, mutta oletko tullut koskaan ajatelleeksi käyvätkö aivosi säästöliekillä?

Mitä aivojen säästöliekki näyttää ja tuntuu?

  • Olet jatkuvasti väsynyt
  • Et uskalla haastaa itseäsi, koska et usko onnistumiseesi
  • Ajatteluenergiasi kuluu arkisessa päätöksen teossa loppuun
  • Et kykene ajattelemaan luovasti
  • Olet tylsistynyt tai tyytymätön
  • Arki tuntuu aina samanlaiselta
  • Ympäristösi ei tarjoa virikkeitä

Käytännössä et siis käytä syystä tai toisesta sellaista potentiaalia, joka sinulla olisi käytettävissäsi ja kaikki nämä ylläolevat asiat ruokkivat toinen toistaan.

Haluaisitko  saada oman potentiaalisi käyttöön ja päästä ulos kierteestä, joka vie sinut ja sinun aivosi säästöliekille?

  1. Ruoki aivojasi eli syö aivoruokaa
  2. Anna aivojen solujen puhdistautua ja nuku 8 tuntia yössä
  3. Muistele minkälaisista asioista innostut ja ruoki innostustasi päivittäin
  4. Rajaa päätösten määrää, jotta voit käyttää aivoenergiasi vaativampiin tehtäviin
  5. Meditoi ja helli aivojasi
  6. Tee jotain aivan uutta ja poikkeavaa
  7. Tutustu uusiin ihmisiin ja opi heidän kauttaan uusia asioita

Mieti mikä listalla olevista on sinun hyvinvoinnillesi tärkeintä ja aloita siitä.

VINKKI: Kohta 1 ja 2 toimivat hyvin yhdessä: Syö päivällä kevyesti ja illalla hiilihydraattipitoisesti, jolloin luot aivoillesi hyvän unipaineen

Tilaa uutiskirje ja saat tulevat artikkelit sähköpostiisi klikkaamalla tästä. Avaan yllä olevat 7 kohtaa yksityiskohtaisesti seuraavissa blogiartikkeleissa.

Valmentajasi esittäytyy

Blogi coverit (3)Minun nimeni on Jaana. Olen koulutukseltani mm. personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja life coach. Lue tarinani lopusta, miksi kutsun itseäni mentaalivalmentajaksi.

Oma matkani hyvinvoinnin pariin ei ole ehkä ihan ilmiselvä. Nuorena tykkäsin kovasti pikaruoasta ja en liikkunut juurikaan.

Vasta 24-vuotiaana innostuin liikunnasta. Aloin käydä aktiivisesti salilla,  aloin myös rullaluistelemaan ja pyöräilemään pitkiä lenkkejä. Matkan varrelle mahtuu kuitenkin painon laskuja ja nousuja, sekä kuntotason vaihtelua.

Kolmannen lapsen syntymän jälkeen asetin tavoitteeksi pudottaa raskauskiloja 71,5 kilosta 60 kiloon ja juosta puolimaratonin eli 21,09 km alle 2 h 20 min aikaan. Lähtötilanteessa pystyin hölkkäämään rauhallisesti 3 km. Saavutin molemmat tavoitteeni peräkkäisinä päivänä, 4 kuukauden harjoittelun jälkeen. Oma olo oli niin valtavan hyvä, että totesin haluavani auttaa muitakin voimaan yhtä hyvin.

Blogi coverit

Kouluttauduin oman elämänmuutokseni innostamana ensin kuntosaliohjaajaksi ja sitten personal traineriksi vuosina 2012-2013 ja melko pian oivalsin, että useimmiten asiakkaiden haasteet eivät olleet niinkään ruokavalioissa tai treeniohjelmissa, vaan elämänmuutoksen vaikeudessa. Lähdin hakemaan ratkaisuja ensin hyvinvointivalmentajakoulutuksesta ja sitten life coach-koulutuksesta vuonna 2014.

Blogi coverit (2)

Perinteinen life coaching eli elämäntaidon valmennus on ratkaisukeskeistä valmentamista. Jokaisella valmentajalla on omat vahvuutensa, mutta minusta hyvän valmentajan tunnistaa siitä minkälaisia kysymyksiä hän osaa esittää. ”Olet niin hyvä valmentaja, kuin sinun paras kysymyksesi on”. Nimittäin asiakasta ei ole tarkoitus ohjailla sellaiseen suuntaan, joka valmentajasta vaikuttaa oikealta vaan valmentajan tehtävä on olla läsnä, luoda hyväksyvä tila asiakkaalle olla juuri sellainen kuin hän on ja tavoitella sellaisia asioita, kun hän haluaa. Valmentajan tehtävä ei ole asettaa asiakkaan puolesta tavoitteita, vaan tukea jokaisen yksilöllisissä tavoitteissa, hyödyntäen valmentajan taitojaan. Oikeanlaiset kysymykset johdattavat asiakkaan hänen elämänsä tärkeimpien teemojen äärelle, kohti uudenlaisia oivalluksia ja ratkaisuja. Kohti hyvää elämää.

Olen viime vuosina tutkinut intohimoisesti miten meidän mielemme toimii. Mitä enemmän olen oppinut aiheesta, sitä enemmän haluan oppia lisää. On kiehtovaa, minkälaiset mahdollisuudet omassa mielessämme on. Kun opimme valjastamaan mielemme voiman omaan käyttöömme, voimme saavuttaa hienoja tuloksia. Olen luonut opiskelemalla lukuisia tutkimuksia ja kirjallisuutta itselleni osaamisen, tietotason ja uniikin ammatin – tästä syystä käytän nimikettä mentaalivalmentaja.

Liian moni uskoo ettei voi onnistua, ettei hänellä ole muutokseen tarvittavaa tahdonvoimaa. Epäonnistumisten jälkeen on voinut vahvistua virheellinen käsitys siitä, että tavoitteet ja unelmat eivät olisi saavutettavissa. Näin ei kuitenkaan ole –  on vain puuttunut oikea tieto, tuki ja konkreettiset askeleet tavoitetta kohti.

Meillä on YHDEN ELÄMÄN VERRAN AIKAA OLLA ONNELLINEN. NYT on se hetki.

Lempein muutosterveisin,

Jaana

 JM Logo